رونمایی از اجرای پروژه مستندسازی فعالیتهای شاخص بانوان همکار جهاددانشگاهی در آستانه ۴۴ امین سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی

۰۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۱ کد : ۷۳۷۷۹ تاپ خبر
رونمایی از اجرای پروژه مستندسازی فعالیتهای شاخص بانوان همکار جهاددانشگاهی در آستانه ۴۴ امین سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی

به گزارش ایکنا، ایجاد پست مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان، که برای نخستین بار به اهتمام مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در چهل و دومین سال تأسیس این نهاد انقلابی انجام شد، رویکرد جدید و فرصت ویژه‌ای برای ارزش‌گذاری به فعالیت‌های شاخص بانوان این نهاد انقلابی محسوب می‌شود.
بیش از ۴۰ درصد از بدنه جهاددانشگاهی را بانوان فناور و توانمند تشکیل می‌دهند که در بیشتر فعالیت‌های این نهاد انقلابی دوشادوش آقایان در پیشبرد امور مؤثر بوده‌اند. برای معرفی و قدردانی از زحمات این افراد و آشنا شدن با فعالیت‌های آنان، برنامه مستندی براساس زندگی و فعالیت‌های بانوان جهادگر ترتیب داده شد.
طی اجرای این پروژه مستندی از بانوان شاخص جهاددانشگاهی در استودیو مبین سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در حال تهیه است. محور گفت‌وگو در این نشست صمیمی ۱۰ پرسش از زندگی علمی و کاری و نحوه مدیریت زمان و تعادل بین مسئولیت‌های خانوادگی و کاری این عزیزان است.
برای تهیه این مستند در مرحله نخست از بانوان پیشکسوت و اثرگذار جهاددانشگاهی دعوت شد. مصاحبه و گفت‌وگو با بانوان توانمند فعال در مسئولیت‌های اجرائی و اعضای هیئت علمی شاخص این نهاد انقلابی و همچنین، همکاران شاغل در سطوح اداری و کارشناسی، از دیگر مراحل تولید این مستند است.
هدف اصلی از تهیه این مستند، ارائه فعالیت‌ها و معرفی بانوان همکار در جهاددانشگاهی است. در طرح پیشنهادی، که مبنای تهیه این مستند محسوب می‌شود، چند هدف اصلی دنبال می‌شود. هدف نخست، آشنایی نیروهای جوان تازه‌پیوسته به جهاددانشگاهی با تجارب همکاران پیشکسوت و قدیمی است که بسترهای خودباوری و توسعه را با انگیزه و پشتکار و روحیه جهادی اما با دست خالی بنا کردند. بسته ارزشمندی که از تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین این افراد تهیه می‌شود با ویژگی‌های الگوی سوم زن مسلمان منطبق است که در کنار شکوفایی و رشد شخصیت انسانی فردی، در دو سنگر خانواده و جامعه ایفای نقش می‌کند. از یک سو، به عنوان یک دختر، همسر و مادر در خانواده، با مهربانی و عشق و ایثار، ایفای نقش می‌کنند و از سوی دیگر در محل کار، با پشتکار، انگیزه و جدیت سعی در انجام وظایف اجتماعی و علمی خود به بهترین نحو ممکن دارند. 
این تجربیات علاوه بر اینکه مسیر پربار و اثرگذاری را به بانوان جامعه نشان می‌دهد، برای تک‌تک بانوان جهادی نیز به عنوان قابی ماندگار از فعالیت‌های جهادی، علمی و تخصصی ایشان به یادگار باقی خواهد ماند. 
معرفی بی‌تکلف فرد، نحوه ورود به جهاددانشگاهی، نحوه استقرار در پست‌های سازمانی، ارزش‌آفرینی و دستاوردهای افراد در جهاددانشگاهی، ایده‌های نوآورانه افراد در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی، چالش‌ها و نقاط ضعف در اجرای ایده‌ها، فرصت‌های به دست آمده در برنامه‌های جهاد و آسیب‌هایی که با آن مواجه شدند از جمله سؤالاتی است که در این پروژه از بانوان جهادگر شاخص پرسیده می‌شود.
همچنین، پیشنهادات بانوان شاخص جهادی برای بهبود روند برنامه‌های تأثیرگذار و احیانا ناتمام در جهاددانشگاهی نیز از دیگر نکات و سؤالات مربوط به این پروژه است که جمع بندی نظرات، می تواند به عنوان بسته‌ای راهگشا برای مدیران آتی جهاددانشگاهی محسوب شود. پرسش دیگر این است که آیا ایفای نقش مؤثر در جهاددانشگاهی خللی در ارتباط ایشان با خانواده و فرزندان ایجاد کرده است؟ نحوه مدیریت این موضوع بسیار دشوار و راز موفقیت یک بانوی جهادگر محسوب می‌شود.
مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی با عنوان یک فرهنگ یاد کرده‌اند و یکی از سؤالات دیگر این پروژه این است که آیا جهادگران می‌توانند برای فعالیت‌های جهادی خود پیوست فرهنگی داشته‌ باشند؟
این پروژه علاوه بر یک اثر مستند ماندگار، در واقع یک کار پژوهشی همه جانبه محسوب می‌شود که به صورت کلی و جزئی به شاخه‌های تخصصی بانوان شاخص جهادگر خواهد پرداخت. این گفت‌وگوها و گزارش‌ها پس از مستندسازی و پخش در فضای مجازی، به صورت مکتوب در بولتن‌ها و نشریات مختلف منتشر خواهد شد. 
این مستند در حقیقت قاب مصوری از فعالیت بانوان تلاشگر و شاخص جهاددانشگاهی است که تاکنون بدان پرداخته نشده و تولید آن برای نخستین بار همزمان با آغاز فعالیت مشاور رئیس جهاددانشگاهی در امور بانوان و تشکیل شورای تخصصی بانوان فرهیخته جهاددانشگاهی و با همکاری صمیمانه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آغاز شده و به مرور تکمیل خواهد شد.


لینک دانلود فایل

نظر شما :