برگزاری وبینار تخصصی فراورده های تراریخته و امنیت غذایی

۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۰ کد : ۷۱۹۸۵ خبر آموزشی
برگزاری وبینار تخصصی فراورده های تراریخته و امنیت غذایی

   به گزارش روابط عمومی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، وبینار آموزشی با موضوع "فراورده های تراریخته و امنیت غذایی" روز دوشنبه 24 اردیبهشت توسط آقای دکتر عباس بایگان برگزار شد. 
   آقای دکتر عباس بایگان درخصوص لزوم برگزاری این وبینار آموزشی گفت: در سال های اخیر نسبت افزایش جمعیت به مراتب بیشتر از تولید محصولات کشاورزی بوده و فقط در برخی از کشورها تناسب بین این دو پیشرفت قابل توجه است. معمولا در کشورهای در حال توسعه اختلاف فاحشی بین افزایش جمعیت و میزان تولید محصولات کشاورزی وجود دارد و مردم آن کشورها دچار گرسنگی پنهان یا آشکار می باشند. به همین دلیل توسعه کشاورزی پایدار با توجه به نیاز روز افزون برای تامین غذای سالم از مقوله های بسیار مهم در دنیای امروز می باشد. به کارگیری علوم و فنون جدید مانند بیوتکنولوژی، با هدف افزایش کیفیت و تنوع مواد غذایی، تولید گیاهان مقاوم به تنش های زیستی و غیرزیستی، کاهش مصرف سموم شیمیایی و کودها و همچنین افزایش کارایی و راندمان تولید محصولات کشاورزی، به عنوان راه حلی برای توسعه پایدار کشاورزی و تامین امنیت غذایی می باشد. 
   وی اشاره کرد هم اکنون در جهان شاهد یک دوقطبی در شیوه زندگی هستیم که یکی ما را به سمت استفاده از غذاهای طبیعی و ارگانیک تشویق می کند و دیگری ما را به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید مانند زیست فناوری برای تولید مواد غذایی سوق می دهد. 
  عضو هیات علمی پژوهشکده اشاره کرد: بیش از 30 محصول تراریخته در دنیا تولید می شود که عمده آنها یعنی بیش از 20 محصول تراریخته مصرف غذایی داشته و بقیه با هدف تولید داروهای خاص و غیره تولید می شوند. چهار محصول سویا، پنبه، ذرت و کلزا در حال حاضر 99 درصد گیاهان تراریخته در دنیا هستند و بیش از 90 درصد از کل سطح زیر کشت محصولات تراریخته در 5 کشور آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند قرار دارد. آمریکا بزرگ ترین کشور تولید کننده و مصرف کننده محصولات تراریخته در جهان است. 
   این مدرس دانشگاه گفت: خوشبختانه در حال حاضر هیچ فراورده غذایی تراریخته در کشور مجوز کشت نداشته و تنها برخی از محصولات غذایی تراریخته مانند سویا، ذرت، کلزا به کشور وارد می شوند و از مهم ترین اقدامات انجام شده در کشور، اجباری شدن برچسب محصولات تراریخته روی بسته بندی کالا و اطلاع رسانی به مردم می باشد. به علت آشکار نبودن زوایای پنهان این فناوری و با وجود ارتباط تنگاتنگ محصولات تراریخته با سلامت انسان، بهتر است در واردات و تولید گسترده این محصولات و همچنین ارزیابی سلامت این محصولات بازنگری و تامل بیشتری صورت گیرد.  
 


نظر شما :