افتتاح خط تولید نیمه صنعتی مجموعه افزایه های سیمان کاری چاه های نفت در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۷۱۰۷۱ تاپ خبر
افتتاح خط تولید نیمه صنعتی مجموعه افزایه های سیمان کاری چاه های نفت در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 با حضور رییس جهاددانشگاهی، خط تولید نیمه صنعتی پکیج کامل افزایه‌های سیمان‌کاری چاه‌های نفت توسط پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد افتتاح شد.
دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در رابطه با محصولات تولید شده در این پژوهشکده گفت: بسیاری از این محصولات در حد استانداردهای بین‌المللی ولی با قیمت به مراتب کمتر از نرخ جهانی قرار دارند. بنابراین مدیران و سازمان‌های کشور باید قدر این داشته‌ها را بدانند و خریدار این محصولات باشند.

آقای دکتر نورعلی محمدی مدیر گروه پژوهشی صنایع شیمیایی معدنی در آیین افتتاح گفت: سیمان کاری چاه ها یکی از مهم ترین مراحل حفاری در چاه های نفت و گاز می باشد. با توجه به شرایط سازند (دما، فشار، نوع سازند) لوله گذاری و سیمان کاری در مراحل مختلفی انجام می شود و متناسب با شرایط عملیاتی از انواع مواد شیمیایی برای نیل به اهداف  هر مرحله از سیمان کاری استفاده می شود. این مواد که با نام افزایه های سیمان کاری شناخته می شوند عمدتا وارداتی هستند.

وی افزود: مهم ترین افزایه های سیمان کاری شامل دیسپرسنت آب شور و شیرین، ریتاردرهای دمای بالا و دما پایین، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در دمای بالا، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در آب های شیرین و شور و همچنین افزایه ضد مهاجرت گاز هستند که گروه پژوهشی صنایع شیمیایی معدنی از سال 1392 اقدام به ایجاد دانش فنی و بومی سازی فرایند تولید نیمه صنعتی این افزایه ها نموده است. در حال حاضر پکیج کامل افزایه های سیمان کاری چاه های نفت قابل تولید و عرضه صنعتی است.

در پایان آقای دکتر مسلمی نائینی ضمن امضای لوح یادبود این آیین، با اهدای لوح تقدیر از زحمات آقای دکتر محمدی و همکاران ایشان تقدیر و تشکر کرد.

 


( ۱ )

نظر شما :