افتتاح آزمایشگاه تخصصی توکسین ها در مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۴ کد : ۷۱۰۴۶ تاپ خبر
افتتاح آزمایشگاه تخصصی توکسین ها در مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران

با حضور رییس جهاددانشگاهی، آزمایشگاه توکسین مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد افتتاح شد. دکتر مسلمی نائینی یادآور شد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی دانش‌بنیان در ۴۴ سال گذشته ثمرات فراوانی داشته که در حل مشکلات و مسائل کشور موثر بوده است. در این پژوهشکده نمونه‌های مختلفی از محصولات متنوع تولید شده که امیدواریم در آینده با توجه به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی بتوانیم این محصولات نمونه را به تولید انبوه برسانیم.

رییس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به کارنامه جهاددانشگاهی طی چهار دهه فعالیت این نهاد، تصریح کرد: بسیاری از محصولات جهاددانشگاهی در مرز علم قرار داشته و در دنیا مطرح است. طبق بررسی‌های صورت گرفته جهاددانشگاهی چیزی در حدود دو هزار میلیارد تومان تولید دانش داشته که باید این دانش به محصول تبدیل شود، لذا به خاطر این دستاورد باید از پژوهشگران، پیشکسوتان و حتی بازنشستگان جهاددانشگاهی قدردانی کرد تا بتوانیم آن را به بازار عرضه کنیم.

دکتر مهناز قمبریان رییس مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران گفت: در راستای توسعه خدمات آزمایشگاهی امنیت و سلامت غذایی و اجرای طرح ها و عرصه های رقابت ملی، مرکز آنالیز شیمیایی اقدام به تاسیس این آزمایشگاه در دو حوزه کاری جدید با عنوان آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های آلی با دستگاه مدرن LC MSMS و آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های فلزی با دستگاه مدرن ICP MSکرده است.

وی افزود: هدف از تاسیس آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های آلی زیست محیطی و غذایی است که مقادیر بسیار ناچیز آنها می تواند موجب بروز سرطان و ابتلا به بیماری های صعب العلاج گردد. در این میان پایش باقیمانده سموم کشاورزی، نیروز آمین ها، گند زداهای آلی، رنگ های غیر مجاز در آبزیان و همچنین اندازه گیری باقیمانده داروهای آنتی بیوتیک در فراورده های دامی در جهت تامین امنیت غذایی در کشور بسیار مهم می باشد. حساسیت بالا و سرعت آنالیز بسیار بالا از مزیت های دستگاه LC MSMS می باشد که موجب برتری این آزمایشگاه نسبت به سایر آزمایشگاه های تخصصی در کشور است..

دکتر قمبریان در ادامه گفت: هدف از تاسیس آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های فلزی با دستگاه مدرن ICP نیز اندازه گیری بسیار دقیق فلزات سنگین در انواع مواد غذایی، دارویی و شیمیایی است. با توجه به مخاطرات بالای فلزات سنگین در تهدید سلامت جامعه، پایش مقادیر بسیار ناچیز و دقیق این فلزات بسیار حائز اهمیت است. همچنین بافت و ماتریکس نمونه ها مزاحمت بسیار زیادی را در اندازه گیری این ترکیبات ایجاد می کند. به کارگیری دستگاه مدرن ICP MS در عین افزایش دقت و حساسیت اندازه گیری به دلیل استفاده از آشکار ساز جرمی می تواند اثرات بافت نمونه را به طور کامل حذف نماید. همچنین مهم ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر روش ها، اندازه گیری فلزات سنگین به صورت همزمان در یک نمونه می باشد.

رییس مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در خصوص اجرای طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز گفت: مهم ترین دستاورد تاسیس این آزمایشگاه جدید اجرای طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی در محصولات سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بوده است. در این طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی و بررسی کیفیت و سلامت محصولات غذایی عرضه شده در میادین و بازارهای تابعه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان 1402 انجام شد. با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی در کشور در این طرح بیش از 992 نمونه پایش باقیمانده سموم و 620 نمونه پایش آلاینده های شیمیایی از 400 نمونه محصولات غذایی عرضه شده در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان سال 1402 با موفقیت انجام شد.

در پایان مراسم افتتاح این آزمایشگاه آقای دکتر مسلمی نائینی ضمن امضای لوح یادبود این آیین با اهدای لوح تقدیر از زحمات خانم دکتر قمبریان و همکاران ایشان تقدیر و تشکر به عمل آورد.


نظر شما :